Дәулеткерей Шығайұлының туғанына – 200 жыл
Ұлт ұлыларды тудыратын болса, ұлылар ұлт рухын асқақтатады. Бүкіл қазақ ұлты есімін ардақтаған сондай ұлылардың бірі – биыл туғанына 200 жыл толып отырған атақты күйші-композитор Дәулеткерей Шығайұлы. Лирикалық күй жанрының негізін салушы Дәулеткерейдің атақ-даңқы тек Қазақстанда ғана емес, бүкіл дүниежүзіне белгілі.
Өкінішке қарай күні кешеге дейін ұлы күйшінің туған жері, туған және қайтыс болған жылдары туралы әртүрлі дерек айтылып келді. Солардың кейбірі мынадай: кезінде Дәулеткерей Шығайұлы 1799 жылы туған деген пікір болған. Осы пікір негізінде 1939 жылы күйші-композитордың туғанына 140 жыл, 1949 жылы – оның 150 жылдығы республикамызда кең түрде аталып өткен; 1961 жылы Алматыда басылып шыққан «Күйлер» атты жинақтың алғысөзінде «Д.Шығаев 1821 жылы бұрынғы Бөкей хандығындағы Қарамола (қазіргі Бөкей ордасы ауданы аумағында – автор) деген жерде туған», деп жазылған.
Тарих ғылымдарының докторы, профессор Е.Бекмаханов 1966 жылы шыққан «Очерки истории Казахстана ХІХ века» деген кітабында да «Дәулеткерей 1821 жылы Бөкей хандығында туған», деп көрсетеді. Күйшінің туған жылы мен туған жері туралы Б.Ерзакович, А.Жұбанов және басқа да зерттеуші ғалымдардың пікірлері де бір-біріне қарама қайшы. Ал Қ.Ахмедияровтің авторлығымен шыққан «Жігер» атты кітапта Дәулеткерей 1814 жылы туған делінген. Ж.Ақбай «Радуга Ақжайық» атты кітабында ұлы күйші 1814 жылы туған деген пікірді қостайды. Алайда, күйші-композитордың туған жылы туралы мәселеге біржола нүкте қойған белгілі өнертанушы-ғалым Петр Васильевич Аравин болды. Ол Дәулеткерей Шығайұлының 1821, 1814 жылдары туғандығы туралы пікірлерді толықтай теріске шығарды. 1984 жылы Москва қаласында басылып шыққан «Даулеткерей и казахская музыка ХІХ века» деген монографиясында өнертанушы ғалым былай деп жазады: «1853 жылы Ішкі (Бөкей) ордасын басқару жөніндегі Уақытша кеңес «Ішкі қазақ ордасындағы руларды басқарушылардың тізімін» жасаған. Сол тізімнің 14-ші санында «сұлтан Дәулеткерей Шығаев 33 жаста, 1852 жылғы 21 ақпаннан бері уақытша Ноғай руын басқарады», деп көрсетілген. Егер 1853 жылы Дәулеткерей 33 жаста болса, онда оның туған жылы 1820 болып шығады. Автор сонымен бірге осы мәліметті мына архивтен алдым деп оларды қоса көрсеткен. Олар: ҚазақССР мемлекеттік архиві, 78 қор, 2-ші тізбе, 10-іс, 5-6 парақ және 4 қор 1-ші тізбе 5669 іс, 4-ші парақ. Олай болса Дәулеткерей Шығайұлының туған жылын архивтегі құжатқа сүйене дәлелдеген П. В.Аравиннің ұлы композитор 1820 жылы туған деген пікірі бірден-бір дұрыс екендігі еш талас тудырмайтын ақиқат болып табылады. Демек, биыл ұлы күйші-композитордың туғанына 200 жыл толып отыр.
Ендігі үлкен мәселе – Дәулеткерейдің қай жерде туғандығы. ХХ ғасырдың 80-жылдарының орта кезіне дейінгі баспадан шыққан еңбектердің қай-қайсысында да Дәулеткерей Бөкей хандығында, соның ішінде қазіргі Батыс Қазақстан облысының батыс аймағында туған деген пікірлер айтылып келді. Ал, Ж.Ақбай жоғарыда аталған «Радуга Ақжайық» деген кітабында Дәулеткерей Каспий теңізінің жағалауында, Астрахань облысының аумағында туған деп көрсетеді. Тіпті авторлары З.Қабылдинов пен А.Қайыпбаева болып табылатын «Атамұра» баспасынан шыққан 8-ші сыныпқа арналған «Қазақстан тарихы» оқулығынан тайға таңба басқандай етіп «Дәулеткерей Шығайұлы «Қарамола» деген жерде дүниеге келген» деген сөйлемді көреміз. Мұның өзі Қазақстандағы мектептерде ұлы күйшінің туған жері туралы оқушыларға жаңсақ мәлімет берілгендігін көрсетеді. Шын мәнінде Дәулеткерейдің туған жерін дәл көрсеткен өнертанушы ғалым П.В.Аравиннің 2008 жылы «Өнер» баспасынан шыққан «Даулеткерей и казахская домбровая музыка ХІХ века» атты кітабынан мынадай жолдарды оқимыз «…новые архивные документы открытие нами… свидетельствует, что Даулеткерей родился не в местности Карамола, а на прибрежье Каспия, недалеко от ватаги Коневской, где находилась ставка Шигая и где он проживал в последние годы жизни…» (стр 46).
Ұлы күйшінің өмірі мен шығармашылығын зерттеуші ғалымның айтып отырған Конево деген село Атырау облысы Құрманғазы ауданының тұрғындарына жақсы таныс. Бүгінде ол селоның орны қазіргі Құрманғазы ауылынан шығысқа қарай он шақырым жерде, Атырау-Астрахань автомобиль жолының бойында көрініп жатыр. ХХ ғасырдың 50-ші жылдарының аяғына қарай Көнеу (қазақтар солай деп атайды – автор) өзегіндегі судың тартылуына және бала оқытатын орысша мектептің жабылуына байланысты селоның негізінен славян ұлтынан тұратын халқы аудан орталығы Ганюшкин ауылына қоныс аударады. Сөйтіп біржарым ғасырдай өмір сүрген Конево елді мекені тарих сахнасынан біржола кетті.
Бұл жерде ерекше көңіл аударатын жай – П.В.Аравиннің Дәулеткерейді: «Коневоға жақын жерде орналасқан әкесі Шығайдың ставкасында дүниеге келді», деуі. Осы жерде мына жайды атап өткеніміз жөн. Бөкей хан қайтыс болғаннан кейін баласы Жәңгір ержеткенше 1815-1823 жылдар аралығында хандықты уақытша Бөкейдің інісі Шығай басқарды. 1820 жылдың 28 қаңтары күні сұлтан Шығай Астрахань губернаторына хат жазып, қарауындағы қазақтарды отырықшылыққа көшіруде үлгі көрсету мақсатында өзіне ағаш үй салдыратындығын мәлімдейді. Көп кешікпей Шығай сұлтанның еңселі ағаш үйі де дайын болады. Ішкі орданың басқа қазақтары да осы жерге ағаштан үй салдырып, орныға бастайды.
Кезінде Бөкейханның ставкасында болған Дон казак әскерлерінің командасы енді сұлтан Шығайдың ставкасында оған қызмет етеді. Шығай сұлтан мен оның отбасы орыстармен, украиндармен достық қарым-қатынаста болады. Мұның өзі Дәулеткерейдің орысша және мандолин, балалайка сияқты музыкалық аспаптарды үйренуіне қолайлы жағдай жасайды. Осылайша Шығай сұлтан ставкасының негізі қаланған 1820 жылы болашақ күйші Дәулеткерей де осы жерде дүниеге келген.
Бөкейханның мұрагері Жәңгір хан таққа отырғаннан кейін Шығай сұлтан 1824 жылы мемлекеттік қызметтен біржола босайды. Оған қоса императордан Каспий теңізінің солтүстік-батыс жағалауын жалға алған граф Безбородько осы кезде сұлтан Шығайдан бұрынғы ставка орналасқан жерден кетуін үзілді-кесілді талап етеді. Суы мол, шөбі шүйгін жерден шағыл басқан қырға көшіп барған Шығайдың малы қырылып қалады. 1825 жылдың қараша айында сұлтан Шығайдың өзі де дүниеден өтеді. Осылайша Дәулеткерей 5 жасында әкесінен жетім қалады. Әкесі өлгеннен кейін Дәулеткерей Шеркеш руының басқарушысы, немере ағасы Меңдігерей Бөкейхановтың қолында тәрбиеленеді.
Ішкі ордада малы мен жері, дүние-мүлкі жағынан Жәңгірден кейін екінші орында болған Меңдігерей інісі Дәулеткерейді болашақта ірі ел басқарушы сұлтан болуға тәрбиелейді. Дәулеткерейдің әкімшілік қызметпен шұғылдануына ХІХ ғасырдың 50-жылдарында Ішкі орданы басқару жөніндегі Уақытша кеңесті Г.В.Ващенконың басқаруының үлкен әсері болды. Оның қолдауымен Дәулеткерей 1852 жылы Ноғай руының басқарушысы болып тағайындалады. Осы кезде Дәулеткерей атақты домбырашы, композитор, Беріш руының Бегіс бөлімінің бұрынғы старшинасы Мүсірәлі Бердиевпен кездеседі.
1836-1837 жылдары Ішкі ордадағы И.Тайманұлы бастаған көтеріліске белсене араласқаны, патша өкіметінің отаршылдық саясатына қарсы шыққаны үшін қызметінен қуылған М.Бердиев бұдан былай Дәулеткерейдің өнер жолындағы жетекшісіне айналады. Күйші-сазгер М.Бердиевтің Дәулеткерейдің өнердегі ұстазы болғандығын Дина Нұрпейісова да растайды. 1854 жылы жазда Бөкей ордасына Орыс географиялық қоғамынан келген арнаулы экспедицияның құрамындағы суретші Р. Чередеев киіз үйде домбыра тартып отырған Дәулеткерейдің суретін салады. Бұл сурет Санкт-Петербург қаласындағы архивте сақтаулы.
Қазақ делегациясы құрамында Петербургке барып қайтқан күйші-композитор Дәулеткерей өміріндегі 1859 жыл ең ерекше жыл болды. Ол Н-Новгородта, Мәскеуде Үлкен театрда болып, Вердидің «Травиата» операсын тамашалайды, делегация мүшелерімен бірге суретке түседі. Петербургке саяхат Дәулеткерейдің қоғамдық, демократиялық көзқарасының қалыптасуына зор әсерін тигізеді. Осы жылдарда қазақ халқы үшін орыстың алдыңғы қатарлы мәдениетімен жақындасудың қажеттілігін ол жақсы түсінген.
Дәулеткерей 60-жылдары Қызылқұрт, Масқар, Төлеңгіт, Шеркеш руларын және Бөкей хандығындағы қалмақ бөлімін басқарады. Көп ұзамай ол әкімшілік қызметтен біржола босайды. Осы жылда этнограф-ғалым Мұхамед-Салық Бабажановпен жақын дос болады. Ол мезгілсіз қайтыс болғанда «Салық өлген» атты күй шығарады. Сазгерлік шығармашылық өнерінің нағыз шарықтаған шағында, яғни ХІХ ғасырдың 60-жылдарының аяқ кезінде Дәулеткерей ұлы күйші Құрманғазымен кездеседі. Дәулеткерейдің көптеген күйлері халық арасына кеңінен тараған. Оның тұрмыстық жанрдағы «Желдірме», «Тартыс», «Ысқырма», «Қосалқа» күйлері; «Қыз Ақжелең», «Ақбала қыз», «Көркем ханым», «Қаражан ханым», «Құдаша», «Мұңды қыз», «Жұмабике» сияқты әйелдер бейнесін жасаған шығармалары бар.
Дәулеткерейдің қайтыс болған жылы туралы да әртүрлі пікір айтылып келді. Мысалы, Б.Ерзакович «ҚазақССР тарихының» ІІІ томында Дәулеткерейді «ХІХ ғасырдың 70-жылдарында қайтыс болған», десе, А.Жұбанов: «Дәулеткерей 1882 жылы қайтыс болды», деп жазады. Ж.Ақбай «Радуга Ақжайық» деген кітабында ұлы сазгер 1878 жылы қайтыс болды дейді. Алайда, күйші-композитордың қайтыс болған мезгілін дұрыс анықтаған ғалым тағы да П.В.Аравин болды. Ол жоғарыда көрсетілген еңбегінде: «Дәулеткерей 1887 жылдың көктемінде өзі ұзақ жылдар мекен еткен «Қарамола» деген жерде дүниеден өткен», деп жазады. Дәулеткерейдің көптеген күйін кейінгі ұрпаққа таратушылар арасында алдымен оның өз баласы Салауаткерей, күйшілер Баламайсаң, Сейтек, Науша Бөкейханов және басқалар болды. Мінеки, күй алыбы Дәулеткерей Шығайұлы туралы бір мақала көлемінде осындай жайларды жазуға болады.
Елбасының «Ұлы даланың жеті қыры» атты еңбегінде көрсетілген «Ұлы дала тұлғалары» атты ғылыми-көпшілік сериялар қатарында күйші-композитор Дәулеткерей Шығайұлының да болғаны жөн. Республикалық БАҚ арқылы көп-теген хабар сериясы дайындалып, Академиялық халық аспаптар оркестрлері мен облыстық филармониялардың жекеленген домбырашылар топтары аудандарды аралап, Дәулеткерей Шығайұлы туралы лекциялар оқып, оның шығармаларынан концерттер ұйымдастырса, құба-құп болар еді. Орта және арнаулы музыка мектептерінде, музыка колледждері мен жоғары оқу орындарындағы өнер факультеттерінде күйші шығармашылығын терең түрде оқыту және оның өмірбаянына байланысты тың деректерге оқушылар мен студенттердің назарын кеңінен аудару қажет болады. Ұлы күйшіге арналып, ол дүниеге келген Құрманғазы ауданындағы бұрынғы Конево елді мекенінің орнына домбыра түрінде стелла орнатылғаны жөн деп есептейміз.
Осының бәрі дәулеткерейтануға қосылған үлкен үлес, бүгінгі ұрпақтың рухани дамып жетілуіне көмектесетін маңызды шаралар болмақ.
Аманкелді ШАМҒОНОВ,
Х.Досмұхамедов атындағы Атырау мемлекеттік университетінің
қауымдастырылған профессоры,
Тарих және қоғамдық ғылымдар академиясының академигі